reklama

7 praktických tipov pre rodičov hyperaktívnych detí

Máte doma dieťa s ADHD? Prostredníctvom siedmych jednoduchých metód môžete uľahčiť život jemu aj sebe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) pozostáva zo symptómov hyperaktivity, impulzivity a nepozornosti, avšak spektrum problémov týchto detí je oveľa širšie. Majú ťažkosti plánovať, kvôli roztržitosti strácajú a zabúdajú veci, sú senzitívnejšie na kritiku či náznaky neúspechu, ťažko vyjadrujú svoje pocity a častejšie majú emočné problémy. Deti s ADHD majú navyše nižšie sebavedomie, je pre ne náročné budovať priateľstvá a zväčša nedosahujú také školské úspechy, na ktoré majú potenciál. Okrem láskyplného, konzistentného a hranice udržiavajúceho prístupu, im môžete pomôcť prostredníctvom niekoľkých jednoduchých prostriedkov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Spravte si harmonogram dňa

Deti s ADHD majú ťažkosti so zvládaním udalostí, ktoré treba vykonať v určitom čase, napríklad ísť načas spať alebo odísť v určitom čase z domu. Buď majú kopec ďalších zaujímavejších vecí na práci alebo sa zdržiavajú v ten moment „nepodstatnými“ udalosťami. Tým, že ich mozog má ťažkosti s rozlíšením relevantných podnetov, väčšinou nahnevajú celé svoje okolie. Predísť takto spôsobeným konfliktom sa dá vytvorením časového plánu. Časová štruktúra pomôže Vášmu dieťaťu zorientovať sa v každodenných situáciách a udalostiach. Zaraďte tvorbu harmonogramu do dennej rutiny, najlepšie ráno. Na papier schematicky nakreslite priebeh dňa spôsobom, ktorému Vaše dieťa porozumie, buď pomocou symbolov alebo hodín. Vysvetlite mu, čo v aký čas musíte vykonať a prečo je to dôležité. Dovoľte mu, aby do plánu navrhlo aj vlastné nápady a uplatnilo svoj výtvarný talent. Harmonogram vyveste alebo uložte tak, aby bol počas dňa pre dieťa dostupný. Keď budete potrebovať uskutočniť ďalšiu naplánovanú aktivitu, ukážte ju dieťaťu v harmonograme. Je dobré, keď aktivitu spomeniete ešte pred tým, než má byť uskutočnená, napríklad: „Pozri o 10 minút musíme odísť z domu.“ Opäť mu to pripomeniete o 5 minút, 3 minúty a 1 minútu. Dajte však pozor, aby ste harmonogram dodržali. Ak ho už raz vytvoríte, musí byť pre Vás záväzný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Cvičte „senzorický okruh“

Deti s ADHD majú veľa energie, ktorá sa prejavuje tým, že ak práve nebehajú ako „s vrtuľou v zadku“, neustále sa vrtia, mrvia, ošívajú alebo aspoň trasú nohou. Cvičte s Vašim dieťaťom tzv. senzorický okruh (sensory circuit), ktorý sa preukázal byť účinnou metódou nielen pri redukcii príznakov hyperaktivity. Je to 10 – 15 minút trvajúca aktivita s významným vplyvom na schopnosť koncentrovať pozornosť a učiť sa a navyše zlepšuje schopnosť motorickej koordinácie, ktorá býva u detí s ADHD znížená. Senzorický okruh pozostáva z 3 typov činností – budivé, komplexnéupokojujúce. K budivým aktivitám patria akékoľvek činnosti, ktoré spôsobujú rýchlu zmenu smerovania hlavy, napríklad poskakovanie, preskakovanie, vyskakovanie, točenie sa či rýchle vychádzanie a schádzanie zo schodíkov. Po tejto aktivite zaraďte činnosť, pri ktorej bude Vaše dieťa musieť uplatniť komplexné pohybové sekvencie, napríklad rovnovážne cviky, váľanie sa po zemi zo strany na stranu alebo plazenie. Poslednú skupinu cvikov tvoria upokojujúce aktivity, pri ktorých sa využíva tlak. Medzi ne patrí napríklad tlačenie rúk oproti sebe, tlačenie do steny alebo do pevne umiestnenej stoličky, iné izometrické cvičenia alebo akákoľvek namáhavá práca. Každá z typov činnosti by mala trvať 3 – 5 minút. Senzorický okruh je zábavnou činnosťou, ktorá napomáha znižovaniu hyperaktivity, budovaniu sebavedomia a zlepšeniu senzorimotorických schopností. Pre svoju jednoduchosť a krátke trvanie by mala byť zaradená do dennej rutiny detí (nielen) s ADHD doma alebo v škole, najlepšie ráno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Semafor ho naučí „dvakrát merať“

Impulzivita je jadrovým symptómom ADHD a prejavuje sa tým, že deti najprv konajú alebo rozprávajú a až potom myslia. Nemajú teda dostatok času na to, aby si uvedomili dôsledky svojho konania. Na zníženie impulzivity je výborná technika semafor, ktorú môžete Vaše dieťa naučiť. Táto technika sa uplatňuje najmä u dospelých ľudí so závislosťami, je však výborná pri akomkoľvek type impulzívneho správania. Pozostáva z 3 mentálnych krokov, symbolicky predstavujúcich farby semaforu – červenú, oranžovú a zelenú. Červená znamená „Stop, zastav sa“. Pri oranžovej si dieťa kladie otázky: „Aké možnosti sa mi ponúkajú? Aké budú ich krátkodobé a dlhodobé následky?“ A dochádza k výberu najlepšej z možností. Zelená farba predstavuje uskutočnenie vybranej možnosti a zhodnotenie následkov. Pre deti môže byť spočiatku náročné uplatňovať len mentálny koncept, preto si môžete semafor fyzicky vyrobiť, napríklad z tvrdého papiera. Spočiatku budete musieť semafor za dieťa uplatňovať Vy. Keď opäť dostane jeden zo svojich skvelých nápadov, napríklad zamiešať Vám kávu malíčkom, zdvihnite semafor a prejdite si s ním všetky kroky. Bude to vyzerať takto: Červená zastaví dieťa: „Stop, nenamočím si malíček do kávy.“ Pri oranžovej nechajte dieťa rozmýšľať, čo sa stane, ak by uskutočnilo a neuskutočnilo túto akciu. Nech si vyberie najlepšiu z možností: „Ak to spravím, dôsledkom bude, že mama sa nahnevá a môžem si navyše popáliť prst...radšej to teda neurobím.“ Zelená bude znamenať v tomto prípade neuskutočnenie akcie: „Neurobím to.“ Spočiatku budete možno aplikovať semafor a hodnotiť situácie až po ich uskutočnení, to však nevadí. Buďte vytrvalí a používajte semafor tak často, ako sa bude dať. Vaše dieťa si časom osvojí aj mentálnu verziu semaforu, ktorá mu pomôže predísť konfliktom či „problémovému“ správaniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Prispôsobte svoj jazyk

Kým bežný rodič dá svojmu dieťaťu v priemere 17 príkazov za pol hodinu, v rodinách s deťmi s behaviorálnymi problémami je to v priemere až 40. Skúste sa vžiť do kože Vášho dieťaťa, ktoré si za pol hodinu vypočuje 40 príkazov, väčšinou začínajúcich na ne-: „Nerob to a to, nesmieš, nemôžeš...“ Ako teda komunikovať? V zásade pri komunikácii s deťmi s ADHD platí 8 jednoduchých pravidiel:

  • Dávajte jednoduché inštrukcie, snažte sa vyhnúť príkazom a zákazom.

  • Používajte pozitívne formulácie, napríklad miesto: „Nerdgaj do mňa stále“ použite „Posaď sa, prosím Ťa, trochu ďalej“. Ak dieťa robí niečo, čo Vám je nepríjemné, môžete doplniť popis Vášho stavu, napríklad: „Posaď sa, prosím Ťa, trochu ďalej, je mi nepríjemné, že do mňa udieraš“.

  • Keď s dieťaťom rozprávate, používajte očný kontakt.

  • Rozprávajte celkovo menej, stručne a jasne.

  • Zo situácie, keď hrozí, že „stratíte nervy“, radšej odíďte.

  • Nevyhrážajte sa. Neurážajte sa na neho.

  • Vyberajte si svoje „zápasy“ s ním, väčšinu z nich nevyhráte.

  • Chváľte, chváľte, chváľte.

5. Spánok je najlepší liečiteľ

Deti s ADHD majú veľmi často problémy so spánkom, zahŕňajúce ťažkosti so zaspávaním, nočným budením sa, nočné mory či iné spánkové poruchy, ktoré môžu vyúsťovať do problematického ranného vstávania. Keďže nedostatok kvalitného spánku ovplyvňuje náladu, schopnosť koncentrácie, kontroly impulzov a rozhodovania, vo vedeckých kruhoch sa viedli diskusie, či jednou z príčin ADHD nie je primárna spánková porucha. Tak či onak, kvalitný a dostatočne dlhý spánok Vášho dieťaťa pozitívne ovplyvní všetkých členov rodiny, ktorí sa z jeho nočných „excesov“ nebudú cez deň cítiť vyčerpaní. Tu je niekoľko tipov, ako zlepšiť spánok Vášho „nespáča“:

  • Dodržujte pravidelnú predspánkovú rutinu a buďte v nej konzistentní. Dbajte na to, aby Vaše dieťa išlo do postele každý deň v rovnakú hodinu, aj počas víkendov alebo prázdnin. Pred spánkom zaveďte rovnaké aktivity. Na predspánkovú rutinu majte vyhradený čas, maximálne 20 – 30 minút. Dieťa s touto časovou limitáciou musí byť oboznámené. Ak dieťa spáva na rôznych miestach (napríklad striedavo u rozvedených rodičov), skúste sa s bývalým partnerom dohodnúť na rovnakej predspánkovej rutine a na rovnakom čase ulíhania dieťaťa do postele.

  • Dbajte na to, aby sa Vaše dieťa minimálne 1 hodinu pred zaľahnutím do postele vyhlo počítačovým hrám, televízii, športovým aktivitám a hre vonku. Tieto činnosti negatívne ovplyvňujú vylučovanie melatonínu, hormónu udržiavajúceho dobrý spánkový rytmus, a teda umožňujúceho kvalitný spánok.

  • Na podporu sekrécie melatonínu je vhodné, aby sa dieťa presunulo z miestnosti s jasným svetlom do miestnosti s tlmeným svetlom, v ktorej bude následne spať.

  • Zaraďte do predspánkovej rutiny relaxačné aktivity, napríklad čítanie z knižky, rozprávanie príbehov, krátke kreslenie alebo vyfarbovanie.

  • Dieťa by nemalo ísť spať hladné, ľahké jedlo pred predspánkovou rutinou mu pomôže zaspať. Určite sa však vyhnite čokoláde a nápojom obsahujúcim kofeín, ako je káva, zelený a čierny čaj alebo kola.

  • Dobré je zohľadňovať aj polohu miestnosti a postele a typ postele, v ktorej dieťa spáva.

  • Ak spáva vo svojej izbe, kde má uložené aj hračky, je dobré počas spánku oddeliť tieto časti izby. Z izby odstráňte všetky elektronické zariadenia.

  • Zabezpečte optimálnu teplotu miestnosti a minimalizujte zvuky, ktoré môžu do miestnosti, kde Vaše dieťa spáva, prichádzať zvonku alebo z iných bytov, ak bývate v paneláku.

  • Ak je dieťa hore, keď už malo byť v posteli, zaneste ho do nej.

  • Ak v noci musíte s dieťaťom riešiť akékoľvek veci, buďte tak nudní ako sa len dá.

  • Snažte sa, aby si počas neskorého popoludnia Vaše dieťa nezdriemlo.

  • Počas dňa by dieťa malo byť čo najviac vonku na slnku. Slnečné žiarenie, najmä v ranných hodinách, napomáha dobrej regulácii vylučovania melatonínu.

  • Spánkový denník, do ktorého s dieťaťom zaznamenáte typ spánkového problému a jeho časový výskyt, Vám môže pomôcť identifikovať vážnejšie spánkové problémy.

  • Pri minimálnych úspechoch, napriek veľkým snahám o skvalitnenie spánku Vášho dieťaťa, je vhodné navštíviť spánkové laboratórium.

6. V zdravom tele zdravý duch

Doposiaľ neexistujú jasné dôkazy o tom, že by konkrétne zložky potravy mali priamy súvis s etiológiou ADHD. Štúdie však ukazujú, že sa táto porucha vyskytuje približne dvakrát častejšie u detí a študentov s nezdravým životným štýlom, zahŕňajúcim nižšiu úroveň fyzickej aktivity, viac času stráveného za počítačom a videohrami a konzumáciu nezdravých jedál. Aj keď nie je možné hodnotiť kauzalitu, deti s ADHD konzumujú viac sladených nápojov, mäsa a mlieka a jedia menej zeleniny ako deti bez ADHD. V rodinách s deťmi s ADHD by teda zdravý životný štýl nemal byť len „prefláknutou“ frázou.

  • Namiesto toho, aby ste Vaše dieťa neustále usmerňovali, že si má konečne „sadnúť na zadok a sedieť“, pravidelne si s ním zašportujte (aspoň 2x za týždeň), najlepšie na čerstvom vzduchu. Choďte si s ním zabehať, zahrať futbal alebo ho vytiahnite na bicykel. Aktivitu Vaše dieťa určite ocení aj kvôli spoločne strávenému času.

  • Obmedzte príjem sladkých jedál a nápojov. Deti s ADHD väčšinou milujú sladké a je pravdepodobné, že nárazové odstránenie cukru z ich jedálnička by bolo pre ne príliš „drastickým“ riešením. Skúste nahradiť cukor prírodnými sladidlami, napríklad medom, agáve sirupom alebo inými a postupne znižujte dávku. Sladkosti môžete nahradiť aj sušeným ovocím.

  • Obmedzte čas, ktorý Vaše dieťa trávi pred televíziou, počítačom alebo tabletom. Okrem možného súvisu s ADHD, nadmerný čas strávený pred týmito zariadeniami prispieva k poruchám spánku, problémom v správaní, riskantnému konaniu a obezite. Mediálne násilie navyše spôsobuje desenzitizáciu na násilie, nočné mory, strach zo zranenia a prispieva k agresívnemu správaniu. Stanovte si jasné pravidlá používania elektronických zariadení a dodržiavajte ich. Namiesto sedenia pred televíziou sa môžete spoločne venovať nejakej kreatívnej aktivite alebo si zahrať spoločenskú hru.

7. Pomôžte mu s emóciami

Deti s ADHD sú veľmi senzitívne na akýkoľvek náznak kritiky, nepochopenia alebo ukrivdenia. Emočné výbuchy, zlosť a krik sú tak pre ich rodičov na dennom poriadku. Napokon sa zväčša aj rodičia nechajú vtiahnuť do týchto „emocionálnych prietrží“ a ich vlastný hnev ich vedie k potrestaniu detí. Trest dieťaťa za uvoľnené emócie ho však učí emócie potláčať, čo môže vyúsťovať do psychosomatických ťažkostí, ktoré sú u týchto detí častejšie v porovnaní s deťmi bez ADHD. Deti s ADHD však za tieto emočné výbuchy nemôžu. Sú oveľa senzitívnejšie ako ostatné deti, čo by sa dalo prirovnať k tomu, že ich „emocionálna koža“ je oveľa tenšia a aj jemný dotyk pociťujú ako ostré bodnutie. Niektoré deti navyše akoby nasávali negatívne energie ostatných ľudí a to, čo sa na Vás doma vyvalí z Vášho dieťaťa môžu byť dôsledky situácií v škôlke alebo v škole. Čo v takýchto situáciách robiť?

  • Ak cítite, že k Vám prichádza hnev na Vaše dieťa kvôli jeho emócií, zastavte sa alebo odíďte na chvíľku do inej miestnosti. Získate tým čas na upokojenie sa, čo Vám umožní nevyhrocovať situáciu a nezhoršovať ju vlastným hnevom, ktorý budete o pár minút ľutovať. Hnev je predovšetkým informáciou pre Vás o Vašich nastaveniach. (Ak sa však Váš hnev viaže na konkrétnu udalosť, napríklad potrebujete dokončiť nejakú pre Vás dôležitú vec a napriek adekvátnej komunikácii, ktorej dieťa porozumelo, Vám to opakovane neumožňuje, vyjadrite ho. Zrozumiteľné vyjadrenie hnevu, aj prostredníctvom zvýšeného hlasu a rázneho tónu, je v tomto prípade na mieste a Vaše dieťa ho ihneď pochopí. Je možné, že naň bude reagovať plačom, čo je v tomto prípade prejav porozumenia situácii a ukotvenia Vášho dieťaťa v realite).

  • Ak sa Vám podarilo „vychladnúť“ alebo ste skôr racionálny typ a emócie Vášho dieťaťa sa Vás natoľko nedotýkajú, pomôžte mu pochopiť jeho emočný stav. Môžete jeho emóciu popísať, napríklad: „Vidím, že sa hneváš kvôli tomu, že som Ti nedovolila už viac pozerať televíziu.“ Môžete ďalej pokračovať vo vysvetľovaní okolností situácie, vždy však používajte Vaše hľadisko, napríklad: “Nemám z toho dobrý pocit a chcela by som, aby sme teraz išli von“. Nie je vhodné používať vyjadrenia, ktoré hodnotia samotné dieťa, napríklad: „Si lenivec, že sedíš stále pred telkou!“ Nepoužívajte ani vyjadrenia o konkrétnych následkoch, ktoré nemusia byť pravdivé, napríklad: „Keď budeš toľko pozerať televíziu, pokazia sa Ti oči.“ Ak budete situáciu myslieť na 100% vážne a nebudete mať o nej žiadne pochyby, Vaše dieťa sa určite rýchlo upokojí a ešte Vám pomôže, napríklad s prípravou vecí.

  • U detí s ADHD sa niekedy vyskytujú veľmi silné a ťažko zvládnuteľné emócie charakteru afektívnych záchvatov. Tieto sú zväčša len ťažko ovplyvniteľné prostredníctvom popisovania situácie. V detskej psychiatrii sa na ne zväčša predpisuje medikamentózna liečba. Existuje spôsob, ako je možné afektívny záchvat nechať „rozplynúť“, je však pomerne náročný a vyžaduje trochu cviku. Keď zaznamenáte u Vášho dieťaťa prichádzajúcu emóciu, skúste sa na ňu „naladiť“. Vnímajte ju a zoberte vážne všetky prichádzajúce pocity či „obrazy“. Nebráňte sa pritom emóciám, ktoré vzniknú u Vás, nechajte ich plynúť a len ich pozorujte. Skúste celú situáciu pozorovať zo vzdialenosti „zhora“, tak ako keby ste sedeli v divadle na balkóne a pozorovali dianie na javisku. Pozorovanie emócií však nie je pozorovanie dieťaťa v emócii. Rozdiel je v tom, že pri pozorovaní emócie samotnú emóciu prežívate, ale akoby zo vzdialenosti. Keď necháte emócie, aby plynuli, samé odídu. Najskôr u Vášho dieťaťa, potom u Vás. Čas „rozplynutia“ emócie môže byť rôzny, nenechávajte sa odradiť tým, že tento proces môže trvať dlhšie. Počas pozorovania emócií môžete odhaliť aj ich príčinu. Môže ňou byť blok vzniknutý ešte počas prenatálneho vývinu dieťaťa, jeho včasné traumy alebo aj bežné okolnosti, ako napríklad konflikt v škole, hlad alebo naopak nevhodné jedlo. Všetky procesy, ktoré počas pozorovania cítite, môžete okomentovať, čím Vaše dieťa učíte spoznávať a pomenovávať jeho emočné stavy.

Prajem Vám veľa úspechov k pozitívnym zmenám u Vás a Vášho dieťaťa!

Veronika Marcinčáková Husárová

Veronika Marcinčáková Husárová

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Lekárka so špecializáciou v odbore detská psychiatria, výskumníčka a pedagogička. Absolventka 4-ročného life-koučingového výcviku, aromaterapeutka pre dušu, masérka viacerých masérskych a dotykových techník, vrátane kraniosakrálnej terapie a metamorfnej techniky. Inštruktorka zážitkovej pedagogiky a lektorka kurzov baby masáží. Autorka viacerých vedeckých publikácií. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu